Aanpassingen regels 2024-2025

By augustus 21, 2024No Comments

Ook dit jaar zijn er door de KNKV wat kleine wijzigingen in de spelregels gemaakt. Veelal tekstuele aanpassingen, maar er zijn ook 2 dingen die wel noemenswaardig zijn.

Elke kaart voor een andere persoon dan een speler telt voor de coach:
Dit betekent dus dat iedereen die zich misdraagt op de bank of rondom het veld, weerslag heeft op de coach. Dit geld voor zowel geel als rood. In geval van een rode kaart voor bijvoorbeeld een verzorger, moet dus ook de coach, samen met de misdragende persoon, het veld verlaten. Bij een gele kaart krijgt de coach de tijdstraf van 4 minuten bij wedstrijden met schotklok.

Als de coach het veld heeft moeten verlaten, verliest ook de assistent-coach het recht om te coachen. Alleen de aanvoerder mag dan de coach vervangen in het aanvragen van wissels en timeouts. In geval van een wedstrijd met schotklok mag dat pas na de tijdstraf van 4 minuten.
Dit is natuurlijk heel vervelend voor de coach en het team, dus laten we ons met z’n allen gedragen, zodat we deze situaties überhaupt voorkomen!

Aanvallers mogen vanaf komend seizoen eerst opstellen bij een vrije bal:
Sommigen dachten misschien dat dit altijd al de regel was, maar dat is dus niet zo. Voorheen was het wie het eerst komt wie het eerst maalt. Dit leidde nog weleens tot wat duw en trekwerk, dus om dat te voorkomen is deze aanpassing gedaan. Je hoeft dus niet meer om je plekje te vechten, de aanvaller heeft voorrang.